
BRŇÁCI PRO BRNO V PRAXI
Cestou po Tilhonově ulici jsem si všiml odpadnutého krytu lampy veřejného osvětlení. Závadu jsem vyfotografoval, určil její polohu a velmi jednoduše krátkým textem popsal do aplikace Brňáci pro Brno. Závada byla technikem odsouhlasena a předána na Technické sítě Brno, které závadu odstraní. Aplikace sice nese název Brňáci pro Brno. Většina z nás se může takto relativně snadno stát Slatiňákem pro Slatinu.
Píše se rok 2010 a Brněnské komunikace a.s. spouští internetovou stránku Brňáci pro Brno www.brnaciprobrno.cz. Stránka je dodnes aktivní. Tento počin vyústil v mém názoru až do revoluční záležitosti v roce 2017, kdy se Brňáci pro Brno dostali do chytrých mobilních telefonů formou aplikace. Město Brno díky aplikaci Brňáci pro Brno získalo v národní soutěži Chytrá města pro budoucnost 2017 vítězný titul „Chytré město 2017“ v kategorii “Projekt smart city, město nad 50 tisíc obyvatel”. A jak to v praxi vlastně celé funguje? Pomocí aplikace je možno vybrat některou z osmi kategorií závad. Konkrétně svítidla/sloupy, dopravní značení, vozovka, chodník, objekty/zařízení/ostatní, zeleň, odpady, parky a nahlásit případný problém, který jsme objevili. Aplikace uživatelům umožňuje se registrovat. Registrovaní uživatelé vidí přehled závad, které nahlásili a stav vyřizování. Při nahlašování závady si ohlašovatel může zvolit, zda chce být o stavu informován na svůj e-mail. Tímto krokem si zajistíte, že nepřijdete o zpětnou vazbu, jak bylo s ohlášenou závadou naloženo. Ke každému hlášení přiloží ohlašovatel fotografii, jejíž pořízení je vždy prvním krokem při zadávání závady. Dále ohlašovatel v mapě zvolí místo závady, jehož výchozím bodem jsou souřadnice, kde byla fotografie pořízena. V Třetím kroku vyplní ohlašovatel krátký text popisující závadu. Nejprve je nahlášená závada ve stavu „otevřeno“, v této fázi ji ještě nevidí veřejnost, ale pouze ten, kdo ji zadal. Následně, co ji pověřený technik Brněnských komunikací označí stavem „přijato“, je nahlášená závada veřejně viditelná. Dalšími fázemi jsou pak jednotlivé stavy „opravuje se“ a „opraveno“. Pokud řešení závady není v kompetenci provozovatele aplikace nebo jde o hlášení již evidované závady, je označena stavem „zamítnuto“. Vyřešené nahlášené závady jsou po určitém časovém období z technických důvodů odstraněny. Brňáci pro Brno je dobrou volbou pro nahlašování závad na veřejných prostranstvích.
Michal Kolařík