
UBRÁNILI JSME SLATINU PŘED AMAZONEM, NEPODVOLÍME SE ANI LOGISTICKÝM HALÁM NA LETIŠTI!
Letiště Brno opět zkouší, co ve Slatině vydržíme a pokouší se „protlačit“ záměr výstavby čistě logistických hal. Má se jednat o dvě haly, jejichž celková rozloha je plánována na cca 37.000 m2 u areálu letiště. Veškeré negativní dopady plynoucí zejména z enormního navýšení dopravní zátěže by se ale samozřejmě nejvíce dotýkaly naší městské části. Tento stavební záměr podalo letiště ovládané spol. Accolade na krajský úřad poprvé 8.10.2020 a podruhé 28.12.2021. Ani v jednom případě jsme nebyli účastníky řízení, jenž je katastrálně příslušné MČ Brno-Tuřany. Materiál jsme přesto zachytili a po důsledném rozboru jsme jej zásadním způsobem rozporovali a letiště následně vše stáhlo. Poprvé by si někdo mohl myslet, že jde o špatný žert, ale to co následovalo už byla ukázka přímočarého tahu na branku odhodlaného developera. Druhý pokus byl totiž zcela účelově podán 28.12. tak, aby běžely během svátků lhůty a vše tzv. „potichoučku proběhlo“. Úřední desku Jihomoravského kraje jsme i během Vánoc pečlivě sledovali a podařilo se nám ho tedy opět včas zachytit. Skupina Accolade se tímto zcela odchýlila od deklarované vůle záměr výstavby hal představit v odborných komisích a následně v Radě městské části Brno-Slatina a naopak se nás pokusila obejít. Postavilo se za nás vedení města Brna, za což bych jménem Slatiny chtěl tímto poděkovat všem radním města Brna. Stejně, jak jsem před cca desíti lety bránil Slatinu před příchodem Amazonu, udělám opět vše co bude v mých silách aby se dál nerozšiřovala výstavba logistických hal, jak na území Slatiny, tak v jejím bezprostředním okolí. Pro dokreslení celé situace je třeba zmínit, ještě některé další dílčí informace. V záměru výstavby se například objevuje naprosto zkreslená dopravní studie. To, že už dlouhá léta je situace s dopravou ve Slatině v červených číslech víme všichni a nepotřebujeme k tomu žádná další měření. Udělejme si tedy obrázek každý sám, jak relevantní je dopravní studie, kterou předložilo letiště, jejíž data (tedy toky vozidel) byla sbírána v dubnu 2021 – tedy v době celospolečenské uzávěry neboli Lockdownu, kdy doprava často klesala až o 90% oproti běžnému provozu. Dále je záměr v rozporu se zásadami územního rozvoje Jihomoravského kraje a pojmenován je zcela účelově jako Letecká stavba (dle právního posouzení je toto zcela vyloučeno) aby tímto krokem obešel brněnské stavební úřady a schválení tak podléhalo speciálnímu stavebnímu úřadu. Všechny tyto aspekty mě osobně bohužel utvrzují v jediném a to sice, že se jedná o naprosto uměle zkreslený záměr, který má posloužit bezohlednému jednostrannému zájmu investora, tedy finančním zájmům skupiny Accolade. Developer tohoto formátu evidentně nemá potřebu chápat dopady na dopravní infrastrukturu, životní prostředí a životy lidí a rodin. Nejaktuálnější informace je taková, že naše mravenčí práce nad rozborem záměru byla úspěšná a měla smysl. Dne 17.2.2022 totiž JMK zastavil řízení z důvodu opětovného stažení záměru ze strany letiště. Prozatím jsme vybojovali malé, ale o to cennější vítězství nad touto skupinou. O dalším vývoji Vás budu informovat jak prostřednictvím Aktualit o Slatině, tak na novém facebooku MČ Brno-Slatina i na FB stránce Jiří Ides-starosta MČ Brno-Slatina, ale mohu už nyní ubezpečit, že s takovými praktikami jako předvedla společnost Accolade se slatinská radnice rozhodně nikdy nesmíří. Nepolevíme a budeme proti takovýmto bezohledným zájmům vždy bojovat. My jsme tu doma a své území si budeme chránit!
Jiří Ides